Биографий - А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Ы Ю Я

ШЕКСПИР (Shakespeare), Уильям (23.IV. 1564, Стратфордон Ейвон — 23.IV.1616, тот аколо)—скриитор енглез, илустру ре. презентант ал пое! зией ши драматур1 жией универсале.j С'а нэскут ын фамилия унуй месериаш ши мик ко i мерчиант. Ынвацэ ла шк. граматикалэ дин Стратфорд, унде капэтэ куноштинце де латинэ ши грякэ веке. Пэрэсинд орашул натал (прин 1585), Ш. девине курынд актор ла Лондра. Ын 1594 ынтрэ ын трупа лордулуй Шамбелан, трансформатэ (1603) ын трупэ регалэ. Фиинд акционар ал театрулуй Глобул, кыштигэ баний нечесарь пентру ашь кумпэра о касэ ла Стратфорд, унде се ретраже прин 1612. Жениул марелуй драматург се формязэ ын ымпрежурэрь историче комплексе, де тречере а сочиетэций енглезе де ла феудализм ла форме де вяцэ бургезэ. О инфлуенцэ енормэ асупра луй Ш. ау авут идеиле уманисте але епочий ренасчентисте, традицииле фолклориче ши литераре дин цара са. Шекспир, — скрия М. Еминеску,— е ынтр'адевэр поет национал, фииндкэ прин тоатэ опера луй е легат де попор ши инспирындусе дин литература популарэ, а ажунс сэ кончапэ ынто км ай ка попорул: кум веде. Активитатя литерарэ а луй Ш. се ымпарте ын трей периоаде. Ын прима (1590—1600) а креат поемеле Венера ши Адонис (1593) ши Лукреция (1594), челе 154 сонете (скрисе ынтре 1592—1600, публ. 1609) — опере неперитоаре ын лирика еротикэ универсалэ, ши драмеле сау кроничеле историче Хенрик VI (трей пэрць, 1590—92, публ. 1594 —1623), Ричард III (1592, публ. 1597), Ричард II (1595, публ. 1597), Режеле Иоан (1596, публ. 1623), Хенрик IV (доуэ пэрць, 1596—98, публ. 1598—1600), Хенрик V (1598, публ. 1600), Хенрик VIII (1613). Ын тоате ачесте драме се оглиндеште лупта ымпотрива феудализмулуй ын сек. 15. Скрииторул есте путерник ынсуфлецит де идея прогресулуй сочиал, деачея таблоуриле де вяцэ, пе лынгэ релиефул историк ирепетабил, концин профунде идей деспре релацииле оменешть. Щ. дескрие ку егалэ мэестрие триумфуриле ши дезастреле милитаре, белшугул ши сэрэчия, ероизмул ши лашитатя. Персонажеле луй капэтэ контурурь неспус де ревелаторий, фие кэ сынт ерой позитивь, фие принць тирань. Ын драма Хенрик IV апаре Фалстаф, уна динтре челе май стрэлучите фигурь але театрулуй шекспириан, каре пе план историк ынтрукипязэ прэбуширя класей феудале а кавалерилор. Тот ын ачастэ периоадэ Ш. скрие комедииле Висул уней нопць де варэ (1596, публ. 1600), Мулт згомот пентру нимик (1598), Чей дой тинерь дин Верона (1594, публ. 1623), Кинуриле задарниче але драгостей (1594, публ. 1598), А доуэспрезечя ноапте (1600), Кумэтреле веселе дин Виндзор (1598, публ. 1602), стрэбэтуте де о веселие екзуберантэ, ын каре интервин ши моменте граве. Ауторул ну сатиризязэ моравурь, чи каутэ сэ пласезе персонажеле ын ситуаций каре ревелязэ стэрь суфлетешть женералумане. Ын периоада а доуа (1600—08) Ш. креазэ опереле сале челе май профунде: Хамлет (1601, публ. 1603), Отелло (1604, публ. 1622), Режеле Лир (1605, публ. 1608), Макбет (1606, публ. 1623), Антониу ши Клеопатра (1607, публ. 1623), Кориолан (1607, публ. 1623), Тимон дин Атена (1608, публ. 1623) ш. а. Ачесте тражедий ерау анунцате ынкэ де Ромео ши Жулиета (1595, публ. 1597) ши де Юлиу Чезар (1599, публ. 1623). Тражизмул профунд ши унеле акченте песимисте дин ачесте опере, неынкредеря деплинэ ын форца спиритуалэ а уманизмулуй се експликэ прин криза сочиалэ ши спиритуалэ а секолулуй. Бургезия, триумфынд асупра феудализмулуй, ну се доведеште а фи портдрапелул идеалурилор уманисте дин кауза гоаней дупэ авере ши постурь. Унеле ноте песимисте ау ла брижине тражедия персоналэ а скрииторулуй, каре рэмыне о енигмэ. Ын ачесте опере се обсервэ о необишнуитэ апрофундаре а реализмулуй шекспириан ши а инвестигациилор психоложиче. Стэриле тражиче прин каре трек персонажеле ну май сынт де ордин екстерн, ка ын кроничиле историче, чи интериоаре, рэсфрынгынд о именсэ форцэ а емоциилор, детерминате де драгосте ши урэ, хотэрыре ши ындоялэ, де нелиништь вените дин адынкурь некуноскуте але инимий оменешть. Челе май мулте персонаже дин ачесте тражедий, фиинд ынтрупэрь сублиме але женерозитэций, адевэрулуй ши дрептзций, кад виктиме але унор конкурсурь де ымпрежурэрь фатале, мескине. Аша сынт кончепуте кипуриле луй Хамлет, Лир, Отелло, Дездемона, Корделия ш. а., каре мор ын ынклештаре ку адверситэциле дестинулуй. Деши ын Макбет триумфэ дрептатя ши персонажеле негативе ышь афлэ педяпса бинемеритатэ, кэзынд виктиме але проприилор интрижь, тражедия шекспирианэ суснумитэ есте чя май песимистэ. Ын ачесте тражедий Ш. а креат челе май профунде карактере оменешть, рэмасе униче ын литра универсалэ. Ши комедииле дин периоада а доуа ла фел ынклинэ спре тражик: Негуцэторул дин Венеция (1600), Кум вэ плаче (1600), мэсурэ пентру мэсурэ (1604, публ. 1623) ш. а. Ын ултима периоадэ (1609—12) Ш. скрие драмелеПерикле (1609), Цимбелин (1610), Повеете де ярнэ (1611), Фуртуна (1612), ын каре колизииле тражиче сынт температе де фабулос ши де ун суфлу романтик женерос. Опера луй Ш., уна дин челе май профунде ын литра универсалэ, ымбрэцишазз тоате ситуацииле сочиале ши морале дин время са, дар проектате ын уриаше имажинь але веций ши суфлетулуй оменеск. Конфликтеле динтре бине ши рэу сынт ынскрисе де Ш. ынтр'ун жок ал форцелор универсале, презентынд омул ка пе о фиинцэ ши путерникэ, ши слабэ. Дар есенца театрулуй сэу жениал, кяр ын драме ку концинут песимист ка Хамлет сау Режеле Лир, рэмыне уманистэ, адынк националэ ши популарэ. театрул луй Ш. ынчепе сэ капете импортанцэ универсалэ май алее ын епока романтизмулуй, асупра кэруя инфлуенцязэ структура либерэ ши спонтанэ а тражедией шекспириене, аместекул де тражик ши комик, де грав ши лудик ын ачеяш пьесэ. Креация луй а фост ыналт апречиятэ де К. Маркс ши Ф. Енгелс, каре ау сублиният мерителе марелуй скриитор ьш арта индивидуализэрий карактерелор, ау атрас атенция асупра реализмулуй шекспириян ын зугрэвиря колизиилор историче, ау скос ын релиеф концинутул популар ал драматуржией скрииторулуй. нумеле ши опера луй III. сынт куиоскуте ын Молдова ынчепынд ку прима жум. а сек. 19. В. Александри, Ал. Руссо, Б. П. Хашдеу инвокэ нумеле орь читязэ дин тражедииле дивинулуй брит (Еминеску). М. Еминеску традуче сонетул XXVII суб титлул Сэтул де лукру... ши ыл еложиязэ ын поезия Кэрциле. Де о именсэ популаритате се букурэ опера шекспирианэ ын Униуня Советикэ, пьеселе сале фиинд традусе, пусе ын сченэ ши екранизате ын мулте лимбь але попоарелор сов., инкл. ын л. молдовеняска.
Go to top